Blog

thumbnail JKF SyltSupport 8979 Organiseren, administreren, meedenken, creëren en  (mee)schakelen  op  lange termijn, korte termijn, last minute of  á la minute. Geen dag  hetzelfde. SUPPORTen is ons vak!

 Zoveel klanten, zoveel wensen. Voor ons de kunst hieraan de  gewenste  invulling te geven. Klanttevredenheid, en dus het  leveren  van kwaliteit,  is hierbij onze prioriteit.

 De puntjes op de “i” zetten dus, beseffen dat elk detail telt,  proactief  zijn. Makkelijker gezegd dan gedaan. Voor al onze to  do-lijstjes  hebben we aan een kantoorwand niet genoeg, laat  staan dat we hierin  dan ook nog de juiste prioriteiten aan  kunnen brengen.

 Op dit vlak voel ik mij als een vis in het water. Het aanbrengen  van  structuur door het in kaart brengen (en liefst  optimaliseren)  van  processen geeft mij een kick. Niets leuker  dan zaken  slimmer,  handiger en/of efficiënter aan te pakken,  zodat we  maximale  klanttevredenheid kunnen waarborgen.

 Wat leuk is om te weten is dat hiervoor prachtige, vaak gratis, tools  bestaan. Zo hebben wij enorm veel profijt van onder andere  Teamweek (overzicht evenementen in de tijd), Trello (activiteiten en checklists per klant, maar ook privé heel handig!) en Toggl (tijdregistratie).

Momenteel experimenteer ik met een nieuwe app, de “To Don’t List” welke gebaseerd is op het boek van Donald Roos “Don’t Read This Book (time management for creative people)”.

Alleen de titel al klinkt heerlijk, to don’t, in plaats van alle to do’s waar we niet aan ontkomen. Deze app is een super eenvoudige en gebruiksvriendelijke tool die je kan helpen elke dag (of dagdeel) maximaal 3 prioriteiten te stellen die je uit gaat voeren. Hij bestaat uit slechts 2 lijsten, een “to do”- en een “to don’t” lijst. Op de eerste lijst kun je slechts 3 items kwijt, de tweede “alles”. Om je hoofd leeg te maken kun je eerst alle to do’s in de “to don’t” lijst zetten. Vervolgens zet je er maximaal 3 in de “to do” lijst (door swipe naar rechts). Als de activiteit in de “to do” afgehandeld is swipe je naar rechts (done), of naar links (don’t) als het geen prioriteit meer is.

Je beschikt helaas niet over de mogelijkheid in te delen in (wenselijke) categorieën, en de afgehandelde punten kun je niet opslaan. Of is dit juist het voordeel?

Ik hoop er de volgende keer meer over te kunnen vertellen!

Ingrid

blog post beeldMijn blog… mijn aller-, allereerste. Helaas moet ik bekennen dat ik het eigenlijk best lastig vind om dit te doen. Schrijven over mijzelf, mijn rol binnen Sylt, mijn tak van sport, mooie projecten, leuke anekdotes, nieuwe ontwikkelingen… Het is een hele nieuwe ervaring. Eigenlijk best gek voor een Marketing Communicatie adviseur met een voorliefde voor copy; schrijven is immers ‘mijn ding’.

Dit weekend was een druk weekend. Sporten, verjaardagen, de eerste barbecue van het seizoen…Op een van die verjaardagen kwam ik iemand tegen die ik al ruim 25 jaar niet meer had gezien. Natuurlijk was de eerste vraag: ‘Hoe is het met je?’, al snel gevolgd door; ‘Wat doe je tegenwoordig?’ Vol enthousiasme vertelde ik haar over alle mooie dingen die ik iedere dag mag doen voor een enorme mix aan klanten. Ze was verbaasd te horen hoeveel verschillende dingen ik deed… Dat vond ik grappig want zelf ervaar ik dat helemaal niet zo. Marketing Communicatie is nou eenmaal een breed vakgebied en de diversiteit is voor mij dan ook logisch maar vooral ontzettend leuk!

Het zette me wel aan het denken. Wat als ik nou eens zou bijhouden wat ik gedurende een doorsnee werkdag zoal doe…?

Vandaag stonden er in ieder geval twee dingen op de planning: En businessplan voorzien van een professionele vormgeving en opmaak én het uitbreiden van de website van de lokale rugby vereniging. Maar, bij het openklappen van mijn laptop en het aanklikken van mijn mailbox zie ik al gelijk dat de dag weer totaal anders zal gaan verlopen dan ik de avond daarvoor had bedacht.

Na het redigeren van een aantal teksten voor een gemeentelijke website, komt er een aanvraag binnen voor het opstellen van een persbericht voor een nieuwe sportieve klant. Zodra het persbericht af is en naar de klant is gestuurd ter goedkeuring, is er ondertussen ook een verzoek binnengekomen van een andere opdrachtgever; een nieuw zuivelmerk. Een van de directeuren moet die avond een presentatie houden voor een groep boeren. Of ik de presentatie kan maken en hem tijdig nog even kan terugsturen zodat zij de laatste cijfers nog kunnen toevoegen. De presentatie is nog niet af als ik een melding krijg via mijn digitale agenda dat ik voor een opdrachtgever in de beautybranche de social media nog moet maken en inplannen voor de aankomende maand. Daarna is de nieuwsbrief van een 65-plus uitzendbureau aan de beurt. Die staat iedere twee weken op het programma.

Na de lunch is het tijd voor mijn andere passie; vormgeven. Of we flyers kunnen maken en een bijpassende poster. Een superleuke opdracht waar ik al mijn creativiteit in kwijt kan en we, gedurende het proces, ook bijdragen aan de eerste stappen richting de restyling van de huisstijl. Ik maak nog een eerste aanzet met het businessplan tot de klant mij plots belt; er komt nog een hoofdstuk bij. Of het kan wachten tot morgen. En de site van de rugby? Daar moet tóch nog even over worden vergaderd door het verenigingsbestuur.

Om een uur of 5 moet ik mijn laptop weer dichtklappen; er wacht een netwerkborrel. In het Cultuurgebouw in Hoofddorp deze keer. Kirsten en ik trekken beiden een jurk aan van een van onze relaties, promotie gaat immers altijd door. Tijdens de netwerkavond neemt Wilfried de Jong ons, tijdens een inspirerende monoloog, mee door zijn werkende leven, de keuzes die hij maakt en hoe dingen op zijn pad komen. De conclusie van zijn verhaal; je weet nooit hoe dingen lopen, maar pak het aan, volg je hart en doe wat je leuk vindt!

En dat is precies wat ik iedere dag doe. Want morgen klap ik mijn laptop weer open en klik ik weer mijn mailbox aan… Benieuwd naar wat de dag me brengt.

Fijne dag!
Femke

'De stagiaire‘, dat is de functie die ik heb, ook al voelt dat totaal niet zo. Vol lof kan ik spreken over het vertrouwen dat ik krijg van dit vrouwenteam. Van het helpen met dingen ordenen, en het meegaan naar vergaderingen tot het volledig meedenken over de dingen die momenteel spelen binnen het bedrijf of de organisaties waarvoor Sylt werkt. Overal heb ik het geluk dat ik word gezien als een gelijke en dat ik mij thuis voel binnen het team. Dit is overigens niet de eerste keer dat ik stage loop bij Sylt. Twee jaar geleden heb ik mijn eerste marketing stage mogen lopen, in een toen nog iets andere samenstelling van vrouwen. Ik heb toen mogen proeven van het werken voor dit bedrijf en wat er daadwerkelijk verwacht wordt van iemand binnen een bedrijf. Dat dit de tweede keer is dat Sylt en ik voor elkaar hebben gekozen bewijst in mijn ogen dat we elkaar goed kunnen aanvullen.

Een mooi voorbeeld van het vertrouwen dat ik krijg zijn de Ladies Nights waar ik altijd met veel plezier meehelp. Als er iets anders loopt dan gepland, zijn mijn ideeën net zo waardevol als die van de rest van het team. Nu ik het toch over de Ladies Night heb, is het misschien wel leuk om te vertellen hoe de Ladies Night van vorige week woensdag, 15 maart, was. 

Rosé
Zoals elke Ladies Night begon de avond voor ons al in de namiddag met het opbouwen van de stands die uiteindelijk worden omgetoverd tot de leukste kraampjes voor alle vrouwen die naar de Ladies Night komen. Als we alles hebben opgebouwd verwelkomen wij de standhouders en wijzen ieder naar hun plekje. Terwijl zij hun kraampje omtoveren tot een klein winkeltje, zijn wij druk bezig met het voorbereiden vande welkomstdrankjes die wij schenken; dit keer was dit een ‘PassionRosé’. Toen rond 19:00 uur de eerste vrouwen binnendruppelden stond DJ Robert Feelgood al te draaien met zijn SWIPE om iedereen in een vrolijke sfeer te brengen! Tegen 20:15 werden de laatste glaasjes rosé overgeschonken om de zaal mee in te nemen en begon de film.

Na afloop was er nog een after party met een optreden van Lee-Ann die de vrouwen liet zwingen met haar fantastische stem. Wij kijken terug op een zeer geslaagde editie van de Ladies Night met de film ‘Het Verlangen’ en verwelkomen je graag tijdens de volgende Ladies Nightmet de film ‘Voor Elkaar Gemaakt’.

Om terug te komen waarom ik deze blog eigenlijk schrijf, is omdat ik jullie wil laten zien wie ik ben en wat mijn rol voor Sylt is. Mijn naam is Jane en ik ben achttien jaar. Ik doe een Engelstalige business opleiding in het gebied van marketing en communicatie. Dit jaar rond ik mijn studie af met een laatste stage en heb ik opnieuw gekozen voor Sylt. Ik ervaar deze stage als een snelle en erg nuttige ontwikkeling, omdat ik dus erg vrij gelaten word en overal in word betrokken. Het geen wat ik de meest waardevolle les vind, die ik tot nu toe heb geleerd is dat je de krachten bundelen om tot het gewenste resultaat te komen. Niemand is een alleskunner en door de sterkste punten van mensen te bundelen heb je een mega sterk, in ons geval dan, power vrouwen team!

Jane

slot eventZoals jullie weten werk ik vanuit Sylt Support met de ondersteuning van ons team, als projectorganisator aan een mooi project voor de Gemeente Aalsmeer: ZAAI Aalsmeer. ZAAI is, kort gezegd, een coachtraject voor startende ondernemers. De deelnemers aan ZAAI Aalsmeer 2016, de eerste editie van ZAAI in Aalsmeer, konden rekenen op: coachsessies met de groep, een individuele coachsessie met coach Anja de Die, drie masterclasses en intervisiebijeenkomsten met de groep onderling. 

Meerdere kandidaten hadden zich aangemeld voor ZAAI Aalsmeer 2016 en uiteindelijk zijn we met 10 kandidaten het traject gestart. Afgelopen vrijdag, 10 maart, waren we in het Gemeentehuis van Aalsmeer. Een half jaar na de start van ZAAI zaten we in de prachtige vernieuwde Raadzaal met de 10 deelnemers tegenover ons.

Ik merkte dat toen ik ging zitten en naar de overkant keek ik een trotse lach op mijn gezicht kreeg. Ik was en ben op een of andere manier trots op deze ondernemers en voelde dat ik een soort band met ze had gekregen. Dit was toch een mooie groep ondernemers?! Het voelde ook een beetje als een team waarmee we gewerkt hadden. Net als ik in mijn eigen team soms vraag om er met mij voor te gaan, zo zijn ook deze mensen dit project ingestapt. Met vertrouwen in ons, leergierig en met veel enthousiasme. Het zijn allemaal zelfstandig ondernemers, met inmiddels een mooie onderlinge band.

De deelnemende ondernemers vertelden over hun ervaring met ZAAI en over hun behaalde resultaten. Super dat deze ondernemers kansen hebben gekregen om steviger in hun schoenen te staan, naar doelen te kijken en hoe deze ook haalbaar te maken, welke tips ze hebben gekregen van ervaren mensen en nog veel meer. Maar nóg mooier dat al deze 10 mensen er serieus mee aan de  slag zijn gegaan èn ook aan zichzelf hebben gewerkt. Daar is wil, lef, enthousiasme en doorzettingsvermogen voor nodig.

Ik ken genoeg ondernemers die dit niet in zich hebben. Die het best vinden hoe ze zelf bezig zijn en werken onder het mom van ‘zo doe ik het toch altijd al’, maar die ondertussen wel meer omzet of meer mogelijkheden zouden willen. Ik denk dat het voor iedere ondernemer goed zou zijn om eens in de zoveel tijd eens met die bekende helicopterview te kijken, een spiegel voorgehouden te krijgen om uit de comfortzone en dagelijkse routine gehaald te worden. Of dat nu is met behulp van een coach, een ervaringsdeskundige of een opleiding. Uit eigen ervaring weet ik ook hoeveel het je kan brengen. ‘Je bent nooit uitgeleerd’ zeggen ze toch? En om in de sfeer van de ZAAI-termen (zaaien, groeien, oogsten) te blijven, je wilt toch liever niet uitgebloeid raken? Als ondernemen wil je toch geprikkeld, en soms uitgedaagd worden, helder en scherp zijn, een visie hebben, nieuwe kansen zien, veranderingen doorvoeren en ontwikkelingen in de markt oppakken?

Toen iedereen de Raadzaal uitliep naar de borrel, dacht ik bij mezelf: Ik hoop dat deze 10 startende ondernemers die dit gevoel van leren en nieuwe inzichten krijgen, de kick ervaren van het uitgedaagd worden én het uit je comfortzone stappen hebben ervaren, dit gevoel vast blijven houden. Dat zij blijven groeien en bloeien. Groeien in hun vak, groeien in hun ondernemerschap, zodat ze kunnen blijven zaaien, groeien en oogsten en vooral ook kunnen blijven bloeien en stralen zoals ze nu daar tegenover ons deden in de Raadzaal.

Kirsten 

Judith Keessen Sylt Support Collage

Ondernemen zit mij in het bloed; het zit in mijn familie. Dus toen ik moest bedenken wat ik ging doen, na een scheiding met twee jonge kinderen, met een CV op zak waar op stond ‘15 jaar de rechterhand van mijn vader in zijn autobedrijf’ en ‘vele jaren de rechterhand van mijn echtgenoot in onze bedrijven samen’, wist ik een ding zeker: Dít was mijn moment om mijn eigen bedrijf op te zetten! En dan wel in iets waar ik goed in was: De rechterhand zijn van ondernemers.

Wat ben ik nog steeds blij met die beslissing! Gek genoeg heb ik mij geen moment zorgen gemaakt of het financieel ook zou lukken. Ik heb alleen een grote sprong gemaakt en “ben gaan zwemmen”. Natuurlijk met het geluk dat ik gelijk een paar enthousiaste klanten kreeg die in mij geloofden en die gelukkig nog steeds geloven in mij en in mijn team. De uitdaging in mijn werk en het werk van mijn team is om met de klant, de ondernemer, mee te denken en te kijken waar wij deze kunnen ontlasten, ondersteunen en natuurlijk versterken. Allemaal door ons te verplaatsen in het bedrijf en in de ondernemer zelf. Zo zijn wij echt ‘verliefd’ geworden op bepaalde projecten en bedrijven waar we voor en mee werken. Eerlijk is eerlijk, wij hebben hele leuke klanten en ontzettend leuke opdrachten!

Uit mijn ervaringen voor de periode van Sylt Support, maar ook door zaken en situaties die ik meemaak met klanten of binnen ons eigen team, weet ik dat ondernemen hard werken is. Hard werken aan jezelf, schakelen, zaken doorzetten binnen je team, helicopterview houden, doelen stellen, werken naar die doelen toe, zorgen dat de basis stevig is (administratief en ook met je team), zorgen dat de buitenwereld ziet wat je doet door promotie, marketing, social media etc. en nog veel meer zaken waar iemand die nooit ondernemer is geweest aan zou denken. Je moet echt passie hebben voor je bedrijf en je vak wil je dit goed kunnen volhouden en er elke dag van kunnen genieten. Natuurlijk zit er soms wel eens iets tegen en lig ik wel eens een nacht wakker, maar nog nooit ben ik een dag met tegenzin naar mijn werk gegaan.

Vanuit deze kracht, deze inzichten, de grote kennis binnen mijn team en met de passie om ondernemers en bedrijven te ondersteunen, bieden wij onze diensten aan en blijven we groeien. Of het nu op administratief gebied, werk als personal assistant, personeelsbeleid, promotie, marketing, communicatie, eventorganisatie of op het gebied van social media is, wij staan voor de ondernemer en bedrijven klaar.

Mijn naam is Kirsten Verhoef, eigenaar van Sylt Support en dit is mijn eerste blog. Vanaf vandaag willen wij je om de week meenemen in ons zakelijke leven, je verder voorstellen aan het team, je op de hoogte houden van nieuwe ontwikkelingen en de passie van het ondernemen met je delen.