Meer zichtbaarheid voor je bedrijf? 5 tips om dat voor elkaar te krijgen!

Als je een eigen bedrijf hebt, wil je het wel van de daken schreeuwen. Je wilt dat mensen niet naar een speld in een hooiberg hoeven te zoeken om jouw bedrijf te vinden. Het liefst kom je al snel in Google bovendrijven en heb je dat klanten de weg naar jouw bedrijf moeiteloos weten te vinden. Maar ja, vanzelf gaat dat helaas niet. Hoe krijg je dan wel meer zichtbaarheid voor je bedrijf? Wij geven je 5 tips waardoor van die speld in de hooiberg geen sprake meer is.

1. Voorzie je site van SEO-teksten

online zichtbaarheid voor je bedrijf

Google is voor veel bedrijven dé bron van verkeer naar hun site. Nu is het alleen zo dat je website niet zomaar op pagina 1 in de zoekresultaten zal staan. Belangrijk is dat je je webteksten daarop aanpast en je website ook technisch optimaliseert. Search Engine Optimization wordt het in vaktaal genoemd. Kortweg: SEO.

Hoe dat precies in zijn werk gaat, is niet in een paar zinnen uit te leggen. Maar in grote lijnen komt het erop neer dat je uitzoekt welke zoektermen voor jouw site relevant zijn en dat je die op een strategische manier in je teksten laat terugkomen. Bijvoorbeeld in de titel, de URL, de inleiding, in een tussenkop en een paar keer in de lopende tekst. Ook voeg je die zoekterm toe aan de alt-teksten van je afbeeldingen en zorg je voor een meta-tekst in de zoekresultaten die Googelaars verleidt om juist op jouw site te klikken in plaats van op die van je concurrent.

Als je SEO goed aanpakt, kan het je een mooie positie in Google bezorgen. Bovenaan in de zoekresultaten zal je niet in één klap staan. Maar met goede teksten maak je wel een mooie kans om in ieder geval op pagina 1 of 2 in Google te belanden. Ook bloggen voor je bedrijf is trouwens een mooie manier om je SEO-positie te verbeteren.

Begint het je nu te duizelen bij het lezen over al die SEO-details? Geen zorgen: wij pakken je SEO-teksten graag voor je op.

2. Zorg voor een goede social-strategie

Naast Google zijn ook je social-media-accounts een mooie bron om verkeer naar je site te trekken. Als je het goed aanpakt, kun je daarmee naamsbekendheid opbouwen en ook nog eens meer bezoekers naar je website trekken. Nu krijg je dat niet zomaar voor elkaar door lukraak eens in de week iets op Instagram of Facebook te zetten. Het is zinvol om goed na te denken over een slimme aanpak. Op welke kanalen zijn jouw bezoekers te vinden? Wat voor content spreekt hen aan? Welke hashtags geven jou meer bekendheid? En welk verhaal wil je via je socials verkopen?

Hoe beter je in de huid van je doelgroep kruipt, hoe groter de kans dat je van je social-kijkers echte klanten kunt maken die dolenthousiast op je link in bio klikken. En hoe helderder je hebt waar je doelgroep te vinden is en wat zij zoekt, hoe beter je haar ook kunt bereiken met steengoede posts.

Benieuwd hoe je social media kunt laten werken voor jouw bedrijf? Onze social-media-experts pakken dit graag voor je op. Zij kunnen je hier zelfs volledig in ontlasten. Van strategiebepaling tot het klaarzetten van de posts inclusief pakkende captions en aansprekende visuals.  

online zichtbaarheid voor je bedrijf

3. Werk met video

Hoe kun je je bedrijf nu beter (letterlijk) zichtbaar maken dan met video’s? Video is hét middel van nu. Steeds meer bedrijven gebruiken dan ook niet meer alleen foto’s en teksten, maar gaan voor deze interactieve vorm van content. Met een video geef je je klanten een echt kijkje bij jou op de werkvloer, kun je je bedrijf een gezicht geven en speel je tegelijkertijd in op de behoefte van vooral jonge doelgroepen aan bewegende content. Kortom: vertel jouw verhaal met video voor meer zichtbaarheid voor je bedrijf.

Wist je trouwens dat het toevoegen van video’s aan je website ook helpt om een hogere positie in Google te veroveren? Ook Google is namelijk geneigd om lezers eerder content te laten zien waarin video is opgenomen.

Van social-media-video’s tot voorstelvideo’s voor je bedrijf – ons videoproductieteam maakt ze graag voor jou. Ontdek hoe we jou kunnen helpen aan een echt verrassende en professionele bedrijfsvideo.

Tip: Videogift

Wil je nog meer doen met video? Verstuur dan naar je klanten of relaties een Videogift: een videoboodschap die per post bij de ander op de deurmat valt. Via een QR-code kan de ontvanger vervolgens heel eenvoudig de video bekijken. Zo maak je jouw boodschap nog eens écht opvallend.

4. Verstuur een persbericht

Nog een middel waar niet elke ondernemer direct aan denkt voor zichtbaarheid voor zijn bedrijf, is het versturen van een persbericht. Toch is deze “ouderwetse” manier van zichtbaarheid creëren nog altijd heel nuttig. Zeker als je een nieuw product lanceert of een mooie actie start, is het goed om daar in een professioneel bericht aandacht aan te besteden en dat naar de media te versturen.

Wel is het belangrijk dat je van je persbericht ook echt aansprekend is en de aandacht trekt. Ga daarom niet alleen in op de voordelen van je product en maak het niet te commercieel. Beter werkt het als je een specifieke nieuwswaarde uitkiest die je in het persbericht wilt belichten. Hoe unieker en opvallender je kop en intro, hoe beter. Is jouw product bijvoorbeeld in het bijzonder duurzaam door een nieuwe innovatie? Ga daar dan specifiek in het persbericht op in. De overige details over je product kun je verderop in het bericht delen.

5. Ga de interactie aan met klanten

Zichtbaarheid voor je bedrijf betekent niet zozeer dat jij alleen maar van de daken schreeuwt wat je doet. Het gaat er juist om dat je ook van het dak klimt om met jouw potentiële klanten in gesprek te gaan. Stel bijvoorbeeld vragen in je Instagram-captions, reageer op anderen op LinkedIn of ga de interactie met je volgers aan via Instagram Stories. Stuur ook gerust eens een spontaan bericht naar iemand die jou aanspreekt.

Daar haal je misschien niet à la minute een verkoop uit, maar het is wel een mooie manier om een band met je (potentiële) klanten op te bouwen. En op termijn kan dat je veel positiefs opleveren: meer verkopen, meer bekendheid en (het belangrijkste) de gunfactor.

online zichtbaarheid voor je bedrijf

Hoe kun je de zichtbaarheid voor jouw bedrijf vergroten?

Ben je nu benieuwd welke stappen je voor jouw bedrijf het best kunt zetten om de zichtbaarheid voor je bedrijf te vergroten? Is SEO een goede eerste stap of kun je beter eerst je social media aanpakken? Of valt er misschien iets te verbeteren aan je huidige communicatie? En heb je al aan een herkenbare huisstijl gedacht?

Sylt Support is er om ondernemers te ondersteunen. Op elk vlak. Wij denken graag vrijblijvend met je mee hoe je jouw bedrijf op de kaart kunt zetten – online en offline – en maken daar met plezier een plan voor.

Een keer kennismaken? Lijkt ons leuk! Kom langs op Oosteinderweg 223 in Aalsmeer voor een kop koffie. Eerst bellen of mailen kan ook. Via 0297-366182 of kirsten@syltsupport.nl helpen wij je graag.