Personeel werven? Op deze 6 originele manieren lukt dat je!

“Personeel gezocht!” Die woorden kom je tegenwoordig op bijna elke winkelruit tegen. Maar ook in het onderwijs, de zorg en vele andere branches is de vraag naar personeel groot. En het aanbod aan personeel? Mwah, dat valt tegen. Het aantal openstaande vacatures was in Nederland niet eerder zo hoog als eind 2021. Met meer dan 350.000 onvervulde vacatures in totaal staan veel bedrijven te springen om werknemers. Hoe kun je dan mensen aantrekken om juist bij jou te komen te werken? Dit zijn 6 tips om op een originele én effectieve manier personeel te werven.

1. Maak de vacaturetekst aansprekend

Hoe vaak komt het nog voor dat bedrijven een “spin in het web” zoeken, “een leuke uitdaging bieden” en daar een “marktconform salaris” tegenover zetten! Die termen zijn stuk voor stuk dooddoeners. Dus nee, dáár los je je tekort aan personeel niet mee op. Bovendien zijn deze termen vaag. Want wat versta jij onder een leuke uitdaging? En wat voor jou klinkt als marktconform, kan de kandidaat misschien wel heel weinig of juist absurd veel vinden.

Met een goede vacaturetekst kun je veel bereiken. Dat begint al met een aandachttrekkende kop die de lezer direct aanspreekt. Stem verder je taalgebruik af op de doelgroep (dus informeel en jeugdig als je jongeren wilt aanspreken voor een toffe bijbaan, wat formeler als je iemand met de nodige ervaring voor een serieuze overheidsinstantie zoekt).

Deel in de vacature ook de belangrijke informatie, omschrijf op een leuke manier wat het werk inhoudt en maak de vacature niet te lang. Je hoeft niet alles te verklappen in de tekst; daar is het sollicitatiegesprek voor bedoeld.

2. Maak een video van jouw bedrijf

Mensen moeten een goed beeld krijgen van je bedrijf. Van wat jullie doen, wie er werken en waarom het zo fantastisch is om juist hier aan de slag te gaan. In plaats van daarvoor in de pen te klimmen, werkt het voor personeel werven vaak ook heel goed om je bedrijf bewegend in beeld te brengen. Dat lukt je met video.

personeel werven tips
Foto gemaakt bij Staff direct

Geef in die video potentiële medewerkers een goed beeld van de werkplek, een sfeerimpressie van het bedrijf en laat ook de mensen achter het bedrijf zien. Zo kan iemand al in één minuut zien: híer wil ik werken. Extra leuk is het om die video per post te versturen naar mensen in de buurt. Huh, een video per post? Ja, dat kan via Videogift. Je maakt je eigen video of laat die maken. Videogift maakt er dan een QR-code van die op een mooie, persoonlijke kaart wordt gedrukt. Zo kun je potentiële nieuwe medewerkers via een video met je bedrijf laten kennismaken.

Let er voor een goede video op dat je niet alleen laat zien hoe het er op de werkvloer aan toe gaat, maar ook beelden deelt van bijvoorbeeld bedrijfsuitjes of een vrijmibo. Het videoteam van Videogift denkt graag met je mee over een passend videoformat én kan de video ook voor je opnemen.

3. Zet meerdere social media-kanalen in

Over al die kanalen gesproken, je plaatst je filmpje natuurlijk op je social media. Maar als je écht personeel wilt werven, moet je verder kijken dan alleen een post plaatsen op LinkedIn, Twitter en Facebook. Voordat je het weet, is de post alweer naar onderen verdwenen op je tijdlijn en ziet niemand die meer. Bovendien wil je niet dat alleen mensen die je kanalen al volgen de vacature te zien krijgen.

Daarom is het slim om naar andere opties te kijken. Denk bijvoorbeeld aan adverteren op Instagram, LinkedIn of YouTube. Al met een klein advertentiebudget kun je veel meer mensen bereiken dan met een gewone social-media-post. Personeel werven via social media gaat veel sneller met advertenties, omdat je beter een grotere doelgroep kunt bereiken die ook nog eens precies aansluit op wie jij zoekt.

Verder is TikTok een goed sociaal medium om jongeren te bereiken. Dus vergeet ook vooral die optie niet als je jonge medewerkers zoekt.

Ons social media-team kan je hier advies over geven, zodat jij je budget effectief inzet en er zoveel mogelijk mee bereikt.

4. Maak van je medewerkers ambassadeurs

Jij kunt als werkgever nog zo hard beweren dat werken bij jouw bedrijf fan-tas-tisch is. Maar dat klinkt veel geloofwaardiger uit de mond van iemand die al een paar jaar voor je werkt. Maak daarom van je medewerkers ambassadeurs; laat hen aan het woord over hoe het is om hier te werken. Deel een inspirerende quote van een medewerker of laat hem/haar op video vertellen hoe zijn werkdag eruitziet.

Verder kun je op nog een manier je medewerkers inzetten om personeel te werken. De kans bestaat dat jouw medewerkers iemand kennen die nog een baan zoekt. Laat het je medewerkers dus weten als je personeel nodig hebt en vraag of zij nog geschikte kandidaten kennen.

Wat nog beter werkt? Geef een beloning als iemand uit je bedrijf de perfecte kandidaat weet aan te dragen. 

personeel werven tips
Hier maakt onze fotograaf Thijs foto’s van Quattro Plant voor hun employer branding.

Ook een leuk idee: maak van je klanten ambassadeurs

Ook je klanten kennen misschien de ideale medewerker die jij zoekt. Dus vergeet vooral niet om hun mogelijke netwerk te gebruiken. Benoem je vacatures ook zeker in de nieuwsbrief die je naar klanten stuurt. Wie weet rollen daar interessante kandidaten uit. Zo bereik je in elk geval nog meer mensen.

5. Zoek op scholen naar starters

Wil jij jong personeel werven? Dan heb je mazzel: wie net is afgestudeerd of op het punt staat de collegebanken te verlaten, is vaak hard op zoek naar een baan. Dus ga langs bij mbo-scholen, hogescholen of universiteiten als je mensen zoekt voor junior-functies. Vraag of je een poster mag ophangen of flyers mag uitdelen op school. Of vraag of de docenten een mail willen doorsturen naar studenten voor wie zij de baan passend vinden.

Natuurlijk kun je ook aanbieden om een kwartiertje langs te komen tijdens een les of college en daarin aan de studenten uit te leggen wat de baan inhoudt en hoe ze kunnen solliciteren.

Zoek je jongere werknemers, bijvoorbeeld voor een zaterdagbaan? Dan kun je ook posters ophangen op middelbare scholen als vorm van personeel werven. Onze grafisch vormgever Elise helpt je graag om hier een poster van te maken die direct duidelijk maakt wat voor baan jij te bieden hebt.

Extra tip: kijk naar deze initiatieven

Er zijn meerdere interessante initiatieven in de regio waarmee je potentiële toekomstige medewerkers al op jonge leeftijd kunt ontmoeten. Leuk om aan deel te nemen! Denk daarbij bijvoorbeeld aan Veen en Amstelland on Stage en de Techniek 3-Daagse. Aan beide werken wij met veel plezier mee.

Sowieso geldt voor events en netwerkborrels: het is goed om hier je gezicht te laten zien. Misschien loop je niet de juiste persoon tegen het lijf, maar wel iemand die de juiste persoon kent. Hoe meer mensen van je zoektocht afweten, hoe meer mensen jou kunnen helpen.

6. Nodig kandidaten uit op een open dag

Hoe kun je mensen nu beter een beeld geven van werken voor jouw bedrijf dan door ze uit te nodigen op de werkvloer? Organiseer een open dag waarbij je een rondleiding geeft door het pand, uitleg geeft over het werk en eventueel ook in 5 minuten al met kandidaten kennismaakt. Geef daarbij aan dat geïnteresseerden naderhand direct kunnen solliciteren via een link of mailadres.

Het voordeel van zo’n open dag is aan de ene kant dat jij direct met mogelijke kandidaten in gesprek kunt gaan (en dus eventuele bezwaren kunt wegnemen), en aan de andere kant dat kandidaten meteen kunnen zien of deze baan bij hen past. Kortom: een slimme manier van personeel werven.

Wil jij ook op een originele manier personeel werven?

Heb jij na het lezen van deze tips frisse moed om het personeel werven weer op te pakken? Een originele wervingscampagne gaat jou helpen om meer mensen te trekken. Maar hoe pak je dat aan? Welke middelen zet je in? En wat wordt je boodschap?

In al die vragen hoef je niet al je kostbare tijd te steken. Neem contact op met senior-marketeer Marije van Sylt Support via marije@syltsupport.nl of via 0297 – 366 182. Zij denkt graag met je mee wat voor campagne bij jou past om personeel te werven.