Strategisch marketingplan maken: in 8 stappen

Heb je grote groeiambities? Wil je meer klanten bereiken, je product of dienst meer onder de aandacht brengen of je omzet vergroten? Dat alles begint met een strategisch marketingplan. Hierin beschrijf je wie je doelgroep is en hoe je je product of dienst juist bij die groep onder de aandacht brengt. Wij hebben al veel bedrijven geholpen aan een marketingplan op maat. Wil je hier zelf in versimpelde vorm mee aan de slag gaan? Ontdek dan hoe je in 8 stappen een vereenvoudigd strategisch marketingplan opstelt.

Wat is een marketingplan?

Een marketingplan (ook wel ‘strategisch marketingplan’) beschrijft hoe jij via de juiste marketingkanalen jouw doelgroep wilt bereiken en je doelen wilt behalen. De keuzes daarover maak je niet zomaar. Je doet hiervoor bijvoorbeeld onderzoek naar je concurrentie en naar je ideale klant en je bepaalt ook wat precies jouw merkverhaal is. Zo kun je je marketingstrategie afstemmen op je doelgroep en kun je jouw product of dienst onderscheiden van concurrenten.

Al die elementen combineer je in een marketingplan. Het uiteindelijke resultaat is een concrete tijdsplanning waarin precies staat welke stappen jij wanneer gaat zetten.

Onderdelen marketingplan

Een strategisch marketingplan opstellen doe je meestal volgens een vaste structuur. In bijna elk marketingplan kom je deze onderdelen tegen:

  • een concurrentieanalyse;
  • SMART-geformuleerde marketingdoelen (concrete, meetbare doelen die je met je marketingstrategie wilt bereiken);
  • een beschrijving van de unieke elementen van jouw product of dienst;
  • een helder merkverhaal;
  • een omschrijving van je ideale klant;
  • een analyse van de kansen en bedreigingen voor jouw bedrijf;
  • jouw concrete marketingbudget;
  • een heldere planning om de stappen uit te voeren.

Zo kun je een strategisch marketingplan opstellen

strategisch marketingplan maken

Een marketingplan opstellen doe je volgens acht stappen. Alleen of met wat hulp van anderen. Vergis je niet: een marketingplan maken is niet iets wat je in twee uur hebt gedaan. Er gaat veel onderzoek en tijd in zitten, omdat het belangrijk is om het plan goed uit te denken. Maar als je het plan eenmaal hebt liggen, gaat het je helpen om jouw marketing  sturing te geven.

1. Doe marktonderzoek

Eerst is het belangrijk om te weten wat er speelt in de markt. Zowel bij klanten als bij concurrenten. Hoe doen concurrenten het en hoe kun jij dingen anders aanpakken dan zij, zodat je jouw merk op een unieke manier neerzet? Waar is je doelgroep naar op zoek en waar lopen zij tegenaan? Wat zijn kansen in de huidige markt waar je op kunt inspelen?

Een SWOT-analyse kan je helpen bij het marktonderzoek. SWOT staat voor:

  • Strengths: wat zijn de sterke kwaliteiten van jouw bedrijf?
  • Weaknesses: wat zijn mogelijke zwaktes van je bedrijf die een probleem kunnen zijn?
  • Opportunities: wat zijn binnen de huidige markt kansen waar je op kunt inspelen?
  • Threats: wat zijn mogelijke bedreigingen vanuit de markt?

Met jouw marktkansen en de sterke kanten van je bedrijf helder kun je optimaal gebruikmaken van de mogelijkheden. Tegelijkertijd kun je dankzij een goed beeld van je zwaktes en mogelijke bedreigingen beter inspelen op eventuele risico’s.

2. Stel concrete doelen op

Je stelt niet voor niets een strategisch marketingplan op. Je hebt bepaalde doelen die je wilt bereiken. Zowel voor de korte als voor de lange termijn. Ga om te beginnen bij jezelf na waar jij over een jaar dankzij je marketingstrategie zou willen staan.

Het is belangrijk om dit zo concreet mogelijk te formuleren. Zorg dat je naderhand kunt nagaan of je je doelen daadwerkelijk hebt bereikt. Daarom kun je je doelen het beste SMART maken. Misschien ken je die term nog van je opleiding. Het betekent dat je doelen aan deze vijf criteria voldoen:

  1. Specifiek
  2. Meetbaar (dus uit te drukken in cijfers)
  3. Acceptabel
  4. Realistisch
  5. Tijdgebonden (dus je koppelt er een deadline aan)

Een mogelijk doel is bijvoorbeeld ‘Over 12 maanden wil ik zijn gegroeid naar 10.000 unieke maandelijkse bezoekers op mijn website’.

3. Bepaal je doelgroep

Je stemt je marketingstrategie af op je ideale klant. Daarvoor is het uiteraard belangrijk dat je weet wie jouw perfecte klant is. Maak hiervoor één of meerdere persona’s. Oftewel: beschrijf één of meerdere typen personen op wie jij je wilt richten. Heb jij een b2b-bedrijf? Ook dan kan een persona handig zijn. Richt je in dat geval op de persoon die een bepaald type functie binnen het bedrijf heeft. Bijvoorbeeld: de accountmanager van middelgrote bedrijven in de sierteelt.

Wees bij je doelgroepbeschrijving specifiek. Neem in de beschrijving van je klant bijvoorbeeld het volgende mee:

  • leeftijd en geslacht;
  • opleidingsniveau;
  • woonplaats/regio;
  • gezinssituatie;
  • beroep;
  • hobby’s en interesses;
  • vrijetijdsbesteding;
  • budget;
  • social media waarop de klant actief is;
  • het bestedingspatroon.

Verder is het specifiek handig om na te gaan waarom je klant interesse heeft in jouw product. Tegen welke uitdagingen loopt de klant aan als hij/zij je product niet afneemt? Waarom is jouw product voor hem of haar zo interessant?

4. Stel jouw merkverhaal vast

Hoe wil je dat klanten, concurrenten en potentiële klanten tegen jouw merk aankijken? Hoe beter je weet wat jouw merk anders maakt dan concurrenten, hoe beter je klanten juist naar jouw bedrijf kunt trekken.

Kijk daarvoor eerst hoe concurrenten zich positioneren. Onderzoek hun websites, bekijk reviews van klanten en verdiep je in hun proces en merkverhaal. Bepaal daarna wat jou anders maakt.

Stel: jij verkoopt designvazen. Het valt je op dat concurrenten vooral vazen laten maken in China en voor neutrale kleuren kiezen. Jij pakt dit anders aan: jouw vazen laat je bewust in Europa maken, omdat dat de kwaliteit ten goede komt en beter is voor het milieu. Daarnaast hebben jouw vazen felle kleuren. Die twee dingen zijn onderscheidend.

5. Bepaal je missie en visie

Een goed merkverhaal bestaat uit een missie en een visie. De missie gaat over waarom je doet wat je doet. Wat wil je met jouw product voor je klant, voor de markt, voor de regio of voor de wereld als geheel bereiken? De visie gaat over hoe je dat voor elkaar krijgt. Dus hoe geloof jij dat je die missie kunt bereiken?

De missie en visie kun je zien als de korte samenvatting van jouw merkverhaal. Die twee kunnen je gaan helpen om jouw merkverhaal straks in je marketing tot uiting te laten komen.

strategisch marketingplan maken

6. Stel jouw 4 P’s vast

Heb je al eens gehoord van de term ‘marketingmix’? Die wordt gevormd door 4 P’s: Product, Prijs, Plaats en Promotie. Door over die vier na te denken, kun je vorm geven aan jouw strategische marketingplan.

1. Product

Hier heb je al eerder bij het opstellen van je strategisch marketingplan over nagedacht. Wat biedt je precies aan? En hoe verschilt jouw product van dat van concurrenten? Nu ga je daar nog dieper induiken. Denk bijvoorbeeld ook na over de verpakking, je serviceverlening en eventuele voorwaarden of extra’s voor je klant.

2. Prijs

Aan je product hangt een bepaald prijskaartje. Welke prijs reken je ervoor en waar is dat op gebaseerd? Kijk daarbij niet alleen naar je gewenste winstmarge, maar ook naar de prijzen van concurrenten. Houd bij de prijsbepaling rekening met verschillen tussen jullie producten. Is jouw product bijvoorbeeld hoogwaardiger dan dat van concurrenten? Dan hoort daar wellicht een hogere prijs bij.

3. Plaats

Bepaal vervolgens waar klanten je product of dienst kunnen afnemen. Dit kan op jouw kantoor zijn, maar het kan ook zijn dat je een webshop hebt of producten verkoopt via winkels. Zorg ervoor dat je klant makkelijk aan het product kan komen.

4. Promotie

Dit is een belangrijk onderdeel van het strategisch marketingplan waarbij wij je goed kunnen helpen. Als je al het bovenstaande helder hebt, is de volgende vraag: via welke kanalen ga ik mijn doelgroep bereiken? Kies daarvoor natuurlijk kanalen waarop jouw doelgroep actief is. Marketingkanalen kunnen zowel online als offline zijn.

Wil je weten op welke social media jouw doelgroep zit? Het social-media-onderzoek van Newcom kan je daar inzicht in geven.

Zo kun je denken aan de volgende online kanalen:

  • posts op social media (Instagram, Facebook, Pinterest, TikTok, LinkedIn of Twitter);
  • advertertentiecampagnes op social media;
  • een goed vindbare website (dankzij SEO-geschreven teksten);
  • zoekmachinemarketing (Google Ads-campagnes, Google Shopping, etc.);
  • e-mailmarketing via een nieuwsbrief of andere soorten mailings;
  • blogartikelen op je website;
  • advertorials op andere websites;
  • video’s op je eigen website of op social media;
  • influencermarketing (waarbij je influencers betaalt om jouw merk of product te promoten);
  • advertentiebanners op andere sites.

Voorbeelden van offline kanalen zijn:

  • folders en flyers;
  • posters in bushokjes of op andere plekken;
  • een artikel in de lokale krant;
  • advertenties in kranten of tijdschriften;
  • banners bij sportvelden;
  • aanwezigheid op een lokaal evenement;
  • sponsoring van evenementen of clubs (in ruil voor bijvoorbeeld jouw naam op sportshirts);
  • netwerken op borrels.

Meestal zie je een combinatie van kanalen. Daarmee maak je de beste kans om goed in de spotlights te komen. De professionals van Sylt Support helpen je graag om via de juiste kanalen zichtbaar te zijn. Ook kunnen we je met ons team van creatievelingen helpen. Bijvoorbeeld bij het ontwerpen van posters, het laten maken van professionele video’s en aansprekende Reels, het schrijven van teksten en het kiezen van een goede social-strategie.

7. Bepaal je budget

Je hebt nu een heleboel plannen liggen. Maar het moet uiteraard wel betaalbaar zijn. Bepaal daarom hoeveel budget je aan marketing wilt besteden. Stem daar je concrete plannen op af.

Wees je er daarbij van bewust dat het goed is om niet je volledige budget op één kanaal in te zetten. Experimenteer, analyseer en evalueer wat werkt, zodat je zoveel mogelijk waar voor je geld kunt krijgen.

8. Stel een planning op

Nu heb je je strategische marketingplan gemaakt. Het is tijd om daar een planning aan te hangen. Wanneer ga je wat doen? Voor online kanalen zien we vaak een contentplanning. Daarin staat precies wanneer je via welk kanaal iets gaat posten en over welk onderwerp je content gaat.

Je planning is sturend voor wat je allemaal moet regelen en wanneer je dat doet. Zo kun je pas gaan adverteren op social media als je een account hebt aangemaakt. Wil je gaan bloggen? Dan moet je eerst een blogrubriek laten aanmaken door je webbouwer.

Door concreet te maken wat je te doen staat, kun jij een vliegende start maken. Klaar om je marketingplan uit te voeren!

Zelf een strategisch marketingplan opstellen?

Jouw ambitieuze doelen behalen begint met een goed plan. Bij Sylt Support kunnen we je helpen bij elke stap van het strategisch marketingplan. Ook bij de uitvoering ervan. Van een gelikte website met goede teksten tot een social-media-campagne die zijn vruchten afwerpt. Zo kun jij je bezighouden met jouw taken, terwijl je marketing op rolletjes loopt.

Benieuwd hoe we je kunnen helpen? Kom een keer (digitaal of op kantoor) koffie drinken. Dan vertellen we je graag wat we kunnen betekenen. Bel naar 0297 – 36 61 82 of mail naar kirsten@syltsupport.nl. Dan plannen we snel iets in.