Waarom samenwerken nodig is om te groeien met je bedrijf?

Als ondernemer kan het soms lijken alsof je honderden concurrenten hebt. Het aantal bedrijven rijst als paddenstoelen uit de grond. Moet je je zorgen maken? Welnee! Wij geloven juist dat we elkaar allemaal nodig hebben als ondernemers. We zijn niet elkaars concurrenten; we helpen elkaar in onze groei. “Alleen ga je sneller, samen kom je verder”, is ons motto. En wel hierom!

Je kunt als ondernemer niet alles alleen doen

Als ondernemer ben je vaak gewend om veel zelf te doen. Stel: jij bent fotograaf. Dan doe je waarschijnlijk ook je eigen administratie, houd je je social media dagelijks up to date, steek je tijd in je website en doe je een poging tot teksten schrijven als je site nieuwe content nodig heeft. Moet er een nieuwe folder komen? Doe je ook wel even! En heb je behoefte aan een video voor je bedrijf? Dan stoei je met behulp van videotutorials zelf wat met een gratis app.

Foto gemaakt door Jean Haasbroek.

Voordat je het weet, ben je elke week een groot deel van je tijd kwijt aan taken die niet jouw core business zijn. Je bent ooit fotograaf geworden om mooie portretfoto’s te maken. Maar zeker één tot anderhalve dag gaat op aan allerlei randzaken. Dingen waar je zelf – zo moet je toegeven – geen expert in bent. En ook dingen die je misschien helemaal niet fantastisch vindt om te doen. Zonde van je tijd toch dat je al die taken op je neemt? Juist omdat je al die tijd niet kunt steken in de taken waar je hart wel sneller van gaat kloppen!

Je kunt niet overal expert in zijn

Naast het vraagstuk over wel/geen tijd hebben voor al die randzaken, speelt er nog iets. Ben jij wel de aangewezen persoon om dit alles te doen? Heb je voldoende kennis van om het goed aan te pakken?

Nee, dit is niet vervelend bedoeld. Het is hartstikke logisch dat jij niet overal in kunt uitblinken. Dat kan niemand namelijk. Het is niet voor niets dat bij werkgevers op elke taak een aparte persoon zit. Je kunt niet én een fantastische fotograaf én een goede webbouwer én een perfecte tekstschrijver én de beste social-media-expert zijn, en dan ook nog eens een foutloze administratie afleveren. Van het idee alleen al zou je haast hoofdpijn krijgen.

Hoe zonde is het als jij bijvoorbeeld drie weekenden op rij zit te stoeien met een website die daarna nog niet naar je zin is, terwijl een websitebouwer dat in veel minder tijd doet en wél het resultaat oplevert waar jij blij van wordt?!

Door taken uit te besteden, weet je zeker dat ze goed gebeuren. Een social-media-expert helpt je om met strategische posts werkelijk mensen te bereiken via Instagram, Facebook of LinkedIn. Een boekhouder zorgt ervoor dat jouw administratie tot twee getallen achter de komma klopt. En met een tekstschrijver aan je zijde hoef je niet meer zelf twee uur naar een knipperende cursor te staren. De tekstschrijver kan je mailing misschien al in een uurtje schrijven en vindt precies de juiste woorden.

We kunnen van elkaar leren

Bovendien kunnen we leren door met elkaar te verbinden. Ieder heeft zijn eigen manier van ondernemen. We hebben onze eigen uitdagingen, maar ook gezamenlijke uitdagingen waar bijna elke ondernemer tegenaan loopt. Hoe werf je klanten? Hoe vergroot je je zichtbaarheid? En wat doe je als je agenda overloopt en het je maar niet lukt om ‘nee’ te zeggen? Door met elkaar in gesprek te gaan, kunnen we elkaar versterken. En elkaar helpen groeien.

Met een netwerk kun je klanten beter helpen

Het fijne aan een netwerk is dat je daarmee klanten nog beter kunt helpen. Stel: jij bent fotograaf en jouw klant wil ook een website waarop jouw gemaakte foto’s goed tot hun recht komen. Dan is het fantastisch als je ook een websitebouwer kent, die je aan deze klant kunt tippen.

Vanuit de alles-zelf-doen-modus ben je misschien geneigd om ook opdrachten aan te nemen die niet helemaal binnen je straatje passen. Je bent bijvoorbeeld portretfotograaf, maar krijgt een opdracht voor een gezinsshoot. “Niet helemaal mijn ding!”, schiet er door je hoofd. Je vindt het alleen spannend om de klant af te wijzen. Als je meerdere ondernemers kent, dan hoeft afwijzen ook niet. Je kunt de klant dan simpelweg doorsturen naar een collega-fotograaf, die wel direct een glimlach krijgt van deze opdracht.

Zo kun je mogelijke klanten beter van dienst zijn én voorkom je dat je jouw tijd steekt in opdrachten die niet in je straatje passen.  

Laten we elkaar helpen groeien

Kortom: laten we niet meer denken in termen van concurrentie. Wij als ondernemers zijn allemaal collega’s. We kunnen elkaar helpen groeien met ons bedrijf, juist door elkaar op te zoeken, te verbinden, gesprekken te voeren en op zoek te gaan naar manieren om elkaar te versterken.

Dát is waar wij bij Sylt Support in geloven en wat we willen uitdragen naar mede-ondernemers toe. Ondernemen is fantastisch. Juist als je het samen doet!

Wil jij met ons sparren over dit onderwerp? Of ben je benieuwd waar jouw kansen voor groei of meer zichtbaarheid liggen? We denken graag onder het genot van een kop koffie met je mee. Bel of mail Kirsten via kirsten@syltsupport.nl of via 0297 – 36 61 82.