Website optimaliseren | De ultieme SEO-checklist voor jouw site

Je wilt dat jouw website niet verstopt zit in de krochten van Google. Ergens op pagina 10 van de zoekresultaten, waardoor niemand ‘m vindt. Hoe doe je dat? Deels ligt je positie in Google in handen van de zoekmachine zelf. Maar je kunt jouw website een handje helpen om hoger in de resultaten te belanden. Je website optimaliseren is dé truc. Deze SEO-checklist helpt je om dat voor elkaar te krijgen.

Je website optimaliseren, wat is dat?

Als je zoekt op ‘website optimaliseren’, vliegen al snel termen als SEO, Page Speed, mobile-responsive en bounce rate je om de oren. Wat houdt website optimaliseren dan precies in? SEO is een term om voor nu al te onthouden; de rest lichten we later in dit artikel toe.

SEO staat voor Search Engine Optimalization. Oftewel: het optimaliseren van jouw website voor de zoekmachines. Je moet het zo zien: Google werkt met een algoritme om te bepalen welke zoekresultaten mensen voorgeschoteld krijgen voor hun zoekopdrachten. Google heeft er baat bij dat mensen snel vinden wat ze zoeken (en dat is voor die mensen zelf ook fijn natuurlijk). Daarom doen de machines van Google allerlei automatische websiteanalyses om de volgorde van zoekresultaten te bepalen.

Aan de ene kant telt het mee hoeveel mensen jouw pagina bezoeken via Google. Naarmate er meer mensen op jouw site klikken tussen de zoekresultaten, gaat Google denken “Dit is blijkbaar een relevante site.” Dat wordt dan weer beloond met een hogere ranking in Google. Daarnaast tellen voor Google een aantal websitetechnische factoren mee. Door je website in de basis Google-proof te maken (te optimaliseren dus), kun je hoe dan ook je kans vergroten op die felbegeerde plek op pagina 1 of 2 in Google. Hoe dat je lukt, daar gaan we het in deze SEO-checklist over hebben.

website optimaliseren
Foto gemaakt door Jean Haasbroek.

1. Zorg voor een snel ladende site

Waarschijnlijk vind je zelf ook weinig zo irritant als een website die een halve minuut nodig heeft om alle afbeeldingen en teksten zichtbaar te maken. Dan klik je misschien uit pure frustratie na een seconde of tien weg. Niet vreemd dus dat de laadsnelheid van je site heel belangrijk is voor jouw positie in Google. Hoe meer mensen al binnen een paar seconden wegklikken van je site, hoe eerder Google zal denken “Dit is blijkbaar geen goed zoekresultaat”. Belangrijk dus om je paginasnelheid in de gaten te houden. Hiervoor kun je bijvoorbeeld de tool Google Page Speed gebruiken.

Bepalend voor hoe snel je site laadt, is onder andere de grootte van je afbeeldingen. Upload nooit afbeeldingen in hoge resolutie naar je website; dat komt de laadsnelheid van je site niet ten goede. Met tools als Image Compressor kun je je afbeeldingen verkleinen, zodat deze je laadsnelheid niet vertragen.

Wees verder zuinig met de plug-ins die je installeert. Verwijder regelmatig plug-ins die je niet gebruikt. (Check natuurlijk wel of je ze ook écht niet gebruikt voordat je site per ongeluk crasht.)

2. Maak je website mobielvriendelijk

Een groot deel van de bezoekers (soms zelfs meer dan de helft) komt via een mobiele telefoon of tablet naar je site. Daarom is het cruciaal dat je site er niet alleen op desktops flitsend uitziet, maar ook op mobiele telefoons goed werkt. Dit gaat nog vaak mis. Misschien heb je het zelf ook al eens gezien op een site die je bezocht: elementen verschuiven, tekst is vreemd opgemaakt of de headerafbeelding klopt niet.

Daarom zal een goede websitebouwer ook altijd een speciale mobielvriendelijke versie van je site maken. Als een bezoeker dan via zijn telefoon je site bezoekt, krijgt hij automatisch een andere versie van je site te zien die er ook op telefoons gelikt uitziet. Mobile-responsiveness wordt dat genoemd. Ook dit is een puntje dat Google meeneemt in zijn ranking.

3. Schrijf elke tekst rond een zoekterm

SEO-schrijven is ook heel belangrijk om je individuele pagina’s hoger in Google te krijgen. Dat komt erop neer dat je voor elke relevante pagina op je site een zoekterm meeneemt waar mensen op zoeken (bijvoorbeeld ‘makelaar Amsterdam’ voor je homepagina, ‘aankoopmakelaar Amsterdam’ voor je dienstenpagina over aankoopmakelaardij, etc.). Die verwerk je op een relevante manier in je teksten.

Stop je tekst niet onnodig vol met die zoekterm. Onthoud: je schrijft je tekst vooral voor de gebruiker, niet alleen voor Google. Heel vaak hetzelfde woord gebruiken, zal je lezers ook (in negatieve zin) gaan opvallen. Maar zorg er wel voor dat die zoekterm bijvoorbeeld in de titel van je pagina, in minimaal één of twee subkoppen, in de intro en een aantal keer in de tekst voorkomt.

SEO-schrijven is wel een vak apart. Zeker omdat je er een leesbare tekst van wilt maken waarin de lezer geen last heeft van je strategische zoekwoordkeuzes. Je kunt er dus het beste een SEO-tekstschrijver op zetten. Die weet wat hij/zij doet, kan relevante zoektermen voor je opsporen en schrijft daar vlotte teksten voor. Want hoe belangrijk alle technische snufjes ook zijn, goede content is nog altijd key als het op je Google-positie aankomt. Onze SEO-professionals helpen je graag.

4. Vergeet je meta-titels en meta-beschrijvingen niet

website optimaliserenMeta-titels en meta-beschrijvingen zijn een stukje SEO-informatie dat je voor elke pagina kunt toevoegen. De meta-titel is de titel van het zoekresultaat voor jouw pagina dat in Google verschijnt; de meta-tekst is het korte tekstje daaronder. Het gaat maar om een piepkleine tekst, maar die is wel heel belangrijk om bezoekers te verleiden juist naar jouw site te gaan.

Ook in dit tekstje en in de titel verwerk je bij voorkeur jouw zoekterm. Verder is het belangrijk om je met dit tekstje te onderscheiden van de andere resultaten. Kijk dus, voordat je je artikel of pagina online zet, naar de zoekresultaten van je concullega’s en bedenk hoe jouw pagina zich onderscheidt.

Deel jij bijvoorbeeld praktische tips in plaats van gewone tips? Komt in jouw artikel een expert aan het woord? Of heb jij flink uitgepakt qua aantal tips (bijvoorbeeld door niet 5 of 7, maar 22 tips te delen)? Zet het in je meta-titel en meta-beschrijving. Dat vergroot de kans dat mensen in Google juist op jouw resultaat klikken.

5. Zorg voor links naar je site

Google wordt ook erg blij van (relevante!) links naar je website. Elke inkomende link die vanuit een relevante site naar jou toe komt, geeft Google een seintje: dit is een zinvolle site met waardevolle content. Verzamelen dus, die links! Maar hoe pak je dat nu aan? Links kopen is geen goed idee. Ga ook niet al je vrienden optrommelen om ergens op hun site een totaal niet relevant linkje naar jouw site te plaatsen. Het beste zijn natuurlijke links vanuit een pagina die duidelijk bij jouw onderwerp past.

Dus stel: jij bent makelaar in Amsterdam. Dan kun je misschien vanuit de makelaarsvereniging waarbij je bent aangesloten naar jou laten linken. Zorg daarbij voor een goede linktekst (het liefst iets als ‘makelaar Amsterdam’ in dit voorbeeld).

Ook kun je eventueel jouw relevante blogs of pagina’s onder de aandacht brengen bij belangrijke websites. Stuur een mailtje naar de webhost en licht toe wat jouw artikel mogelijk relevant maakt voor die site. Zeker als je zelf regelmatig blogs met tips deelt, bestaat er een kans dat anderen jouw content willen reposten. Dat levert jou dan weer een kwaliteitslink op.

6. Geef je afbeeldingen een alt-tag

Upload niet klakkeloos een foto naar je site, maar check eerst of de naam van de afbeelding wel passend is en vergeet ook niet om een alt-tag aan je afbeelding mee te geven. Het beste kun je in zowel de bestandsnaam als in de alt-tag het zoekwoord voor die pagina verwerken. Ook die kan Google namelijk lezen bij het beoordelen van je site.

7. Update je site regelmatig

Een website waar al twee jaar niets aan is gedaan, is waarschijnlijk niet meer actueel. Althans, dat is de kort-door-de-bocht-redenatie van Google. Daar zit wat in natuurlijk. Zorg er daarom voor dat je site regelmatig van verse content wordt voorzien. Plaats eens in de zoveel tijd een blog, doorloop je teksten om te checken of ze nog kloppen en vul bij blogartikelen informatie aan als ze wat achterhaald zijn.

Die aanpassingen ziet Google als bewijs dat jouw content up-to-date is. Je raadt het al: ook dat wordt beloond met een goede ranking.

8. Wijs je bezoeker de weg

Bezoekers komen op jouw site met een doel. Ze willen een bepaald stukje informatie vinden zonder de detective te hoeven uithangen om te weten waar ze het moeten zoeken. Met een goede navigatie (logische menustructuur, duidelijke knoppen en interne links) wijs je je bezoeker snel de weg.

Het zorgt ervoor dat lezers langer op je site blijven plakken en meerdere pagina’s bekijken. Dat betekent dat je ‘bounce rate’ (het aantal mensen dat maar één pagina op je site bekijkt) omlaag gaat en de ‘Time on Site’ (de tijd die mensen op je site doorbrengen) omhoog. Beide dragen bij aan een goede Google-score.

9. Creëer social proof

Op een goede website ben je niet alleen zelf aan het woord, maar laat je ook klanten het woord doen. Sowieso zijn reviews of testimonials een goed idee om te laten zien dat anderen oprecht enthousiast zijn over jouw product of dienst. Maar het helpt ook mee voor je website optimaliseren. Vraag dus vooral aan tevreden klanten om een review achter te laten op je site, via Trust Pilot of via Google Mijn Bedrijf.

Website optimaliseren? Een websitebouwer doet ’t voor je!

Met deze SEO-checklist kom je een heel eind om die goede plek in Google te veroveren. Maar begint het je nu te duizelen bij het lezen van alle aandachtspunten voor je website optimaliseren? Geen zorgen, het team van Sylt Support pakt dit graag en goed voor je op. Schakel ons in voor het bouwen van je website. Eentje die volledig geoptimaliseerd is voor Google!

Naast onder meer websitebouwers en communicatieprofessionals, bestaat ons team uit tekstschrijvers die jouw pagina’s van goede SEO-proof teksten voorzien. Zo ben jij klaar om klanten te trekken én die goede ranking in Google te bemachtigen!

Interesse in een samenwerking met Sylt? Mail naar kirsten@syltsupport.nl of bel naar 0297 – 366 182. Laten we de handen ineenslaan en samen een website bouwen die méér is dan enkel een visitekaartje voor je bedrijf.