Waarom zakelijk bloggen waardevol is voor je bedrijf?

Zakelijk bloggen, is dat wel de moeite waard? Kost dat je niet bergen tijd, die je eigenlijk niet hebt? En wat levert het je op? Het zijn zomaar wat vragen die je misschien hebt als iemand je tipt om te gaan bloggen. Maar wist je dat zakelijk bloggen je bedrijf heel veel kan opleveren? Wij delen 7 redenen waarom bloggen ook voor jouw bedrijf nogal waardevol is. 

 

Zakelijk bloggen, waarom?

Natuurlijk kost het tijd om een blog te onderhouden. Maar eigenlijk is elk blogartikel een investering voor de lange termijn. Als jij een tijdelijke marketingcampagne start, dan krijg je daar waarschijnlijk tijdens die campagne extra klanten door. Maar een goed en SEO-proof blogartikel levert je veel langer extra klanten op. En dat niet alleen. Een blogartikel biedt nog veel meer voordelen.

 

Je krijgt meer websitebezoekers

Natuurlijk wil je dat jouw klanten hun weg weten te vinden naar je site. Je hebt niet voor niets een prachtige site opgetuigd, waarop informatie over al je diensten te vinden is. Een goede extra stap is om aan je site een blog toe te voegen, waar je regelmatig een artikel op plaatst. Al is het maar één keer per maand.

Het zit zo. Elk blogartikel is een aparte pagina op je site. Als je dat artikel handig (oftewel, volgens de SEO-normen: Search Engine Optimization) schrijft, kun je met elk blogartikel extra bezoekers via Google trekken. Met een standaard website met een stuk of 5-10 pagina’s, ben je natuurlijk wat beperkt in het aantal zoekwoorden dat je op de pagina’s kunt verwerken. Hoe handig is het dan dat elk blogartikel een extra SEO-mogelijkheid biedt!

Voor elk blogartikel kun je namelijk 1 zoekterm bepalen (wij doen dat graag voor je met de handige tool KWfinder). Schrijf het artikel op zo’n manier dat het middels die zoekterm te vinden is via Google. Dan kun je met elk artikel extra bezoekers via Google trekken. En dat met een specifiek onderwerp waar jouw bedrijf goed in thuis is. En het leuke is: die bezoekers trek je niet alleen direct na plaatsing van het artikel, maar – met een goed blogartikel! – zelfs jaren later nog.

Bovendien geeft Google de voorkeur aan websites die regelmatig geüpdatet worden. Ook daarvoor is zakelijk bloggen natuurlijk ideaal.

 

Bloggen is een vorm van pullmarketing

En dan is er nog iets. Bijna alle manieren die ondernemers gebruiken om klanten te trekken, zijn een vorm van ‘pushmarketing’. Oftewel: je maakt klanten duidelijk dat ze jouw product of dienst moeten hebben, zonder dat je weet of je klanten daarin geïnteresseerd zijn. Je pusht ze eigenlijk om naar jouw site te komen of iets bij je te kopen.

Bij bloggen ligt dat  precies andersom. Iedere websitebezoeker die via Google bij jouw artikel uitkomt, is specifiek geïnteresseerd in het onderwerp waar jouw artikel over gaat. Je geeft de klant dus de informatie waar hij gericht naar op zoek is. Je “trekt” klanten dus naar je website in plaats van ze te “pushen”.

Veel klanten zullen daardoor ook meer open staan voor de commerciële boodschap die jij te vertellen hebt. Ze hebben immers waardevolle informatie bij jou vandaan gehaald en weten dat jij kennis van zaken hebt.

 

Je zet jouw bedrijf in de spotlights

Daar komt nog bij dat je in een blogartikel meer woorden hebt om iets toe te lichten. Stel: jij bent coach en je gebruikt een specifieke methode om je klanten te helpen. Op je standaard webpagina’s heb je maar beperkte ruimte om uit te leggen wat die methode is.

Een blog is een ideale manier om alsnog over dat soort onderwerpen uit te weiden. Je kunt je klanten veel gerichter vertellen over bepaalde diensten. Of zelfs over een bepaald aspect ervan. Zo kun je als coach meer vertellen over…:

  • …welke methodes je gebruikt in jouw coaching;
  • …bepaalde problemen waar jouw ideale klant mee worstelt;
  • …tips die jij graag geeft aan je klanten;
  • …een interessant artikel dat je hebt gelezen binnen jouw vakgebied;
  • …een belangrijke visie die jij hebt;
  • etc.

Op die manier zijn blogartikelen een mooie manier om je bedrijf nog meer in de spotlights te zetten. Websitebezoekers krijgen via je blogartikelen een veel beter beeld bij jou en je bedrijf. Dat geeft de klant vertrouwen. Daarnaast creëer je met een blog autoriteit. Je laat zien dat jij weet waarover je praat. Daardoor zal de klant eerder denken “Hier zit ik goed voor die vraag!”.

 

zakelijk bloggen waarom
Foto gemaakt door Iris Zaagman.

 

Kortom: welke voordelen biedt zakelijk bloggen?

Kort samengevat: zakelijk bloggen biedt nogal wat voordelen. Dit zijn de belangrijkste voordelen nog eens op een rij:

✔️ Elke blog biedt extra kansen om bezoekers naar je site te trekken. Zelfs járen na plaatsing.

✔️ Bloggen is een vorm van pullmarketing. Daardoor heb jij in de ogen van klanten eerder de gunfactor.

✔️ Je klanten krijgen een beter beeld bij jou en je bedrijf. Dat geeft vertrouwen.

✔️ Je hebt meer woorden om mensen over je diensten of producten te vertellen.

✔️ Je hebt nieuwe content om te delen via je social media.

✔️ Google geeft de voorkeur aan sites die regelmatig geüpdatet worden.

✔️ Je hebt extra kansen om nieuwe bezoekers te trekken.

Daarom luidt ons advies: plaats minimaal 1x per maand een blogartikel op je site. Zorg ervoor dat het artikel volgens de SEO-richtlijnen geschreven is, zodat je er optimaal van kunt profiteren. Dat levert je meer klanten, meer content, meer autoriteit en misschien zelfs een extra gunfactor op.

 

Geen tijd? Geen zin? Sylt Support blogt voor jou!

Denk jij nu “Ja maar, waar moet ik de tijd vandaan halen voor zakelijk bloggen?” Of ontbreekt het je aan schrijfzin.

Geen zorgen! Sylt Support helpt. Ik, Romy Veul, ben SEO-tekstschrijver voor Sylt Support. Ik help je graag aan SEO-proof blogartikelen waar jij klanten mee trekt én je expertise mee laat zien.

Benieuwd naar de mogelijkheden?
Stuur mij een mailtje via romy@syltsupport.nl of bel ons op 0297 – 36 61 82.