Zichtbaar op social media blijven? – 6 social media tips voor bedrijven

Ook als je als ondernemer enorm gepassioneerd bent over je werk, wil je er niet elke minuut mee bezig te hoeven zijn. Máár social media doen je geloven dat dat wel zou moeten. Moet je dan echt altijd bovenop je social-kanalen zitten om maar zichtbaar op social media te blijven? Nee joh, het is nergens voor nodig om 24/7 bovenop je telefoon te zitten. Wij delen 6 tips waardoor jij met een gerust hart van je vrije dagen kunt genieten, terwijl je social-kanalen toch doorlopen.

1. Maak een contentplanning

zichtbaar op social media blijven

Een goede planning is het halve werk om zichtbaar te blijven op social media. Denk jij vaak aan het eind van de werkdag “Oeps, ik moet nog wat met mijn social media!”? Dat is nergens voor nodig en is vaak ook helemaal niet zo efficiënt. Want hoe groot is de kans dat je aan het eind van de werkdag plotsklaps een geniale ingeving krijgt voor dé social post waarmee jij een mega-bereik behaalt?

Nee, zichtbaar op social media blijven – ook als je er niet bent – begint met een goede contentplanning. Houd één keer per week, twee weken of maand een brainstorm met jezelf en schrijf in een kwartier alle ideeën voor content op die in je opkomen. Je zult zien dat je al na een paar minuten een aardige lijst op papier hebt staan.

Maak daarna een kalender en zet daarin wanneer je aan welk onderwerp een post wilt wijden. Je kunt zelfs met één contentplanningdag per maand al je posts voor de komende tijd al helder krijgen. Sta er eens bij stil hoeveel tijd dat je kan besparen.

2. Plan een contentmiddag

Naast het bedenken van al die creatieve contentideeën, kun je ook een middag specifiek de tijd nemen om al je content uit te werken. Batch productivity wordt het ook wel genoemd als je hetzelfde type taken clustert om zo efficiënter te werken. Je kunt bijvoorbeeld een paar uur de tijd nemen om in één keer alle foto’s voor een hele maand te schieten; een andere keer neem je een aantal uur om alle captions uit te werken.

Het idee is dat je productiever bent als je eenmaal in de schrijf- of fotografeermodus zit en daar dankbaar gebruik van maakt. Bovendien weet je dankzij je gemaakte contentplanning precies voor wat voor onderwerpen je foto’s of captions moet hebben.

Na afloop van zo’n middag heb je een filmrol vol met foto’s om te gebruiken en een hele lijst aan captions om uit te kiezen. Zo hoef je nooit op het moment zelf om een idee voor een post verlegen te zitten, terwijl je toch zichtbaar op social media bent.

3. Werk met een planningstool

Naast dat je je content via een kalender vooruit kunt plannen, kun je ook al je content al bij voorbaat klaarzetten. Je hoeft dus niet elke dag tussen je dagelijkse taken door naar je telefoon te grijpen om weer een nieuwe post te plannen. Dit kun je allemaal al van tevoren doen via een handige planningstool.

Deze tools kunnen je helpen om na één planningssessie structureel zichtbaar op social media te blijven:

  • Later: gratis tool waarmee je foto’s kunt uploaden met een caption om die in te plannen voor Facebook, Instagram, LinkedIn, Pinterest en TikTok. Ook krijg je via deze tool direct een preview van hoe je Instagram-feed met de ingeplande foto’s erbij eruit komt te zien. Met de betaalde versie van de tool kun je ook hashtagsuggesties krijgen en kun je zelfs Instagram Stories inplannen. Die laatste moet je nog wel handmatig publiceren.
  • Facebook Creator Studio: met deze gratis tool van Facebook zelf kun je overzichtelijk al je Instagram- en Facebook-posts bij elkaar zien en inplannen. Ook heb je op één plek al je statistieken en grafieken bij de hand. Je kunt er alleen geen Instagram Stories mee inplannen.
  • Buffer: een planner voor Facebook, LinkedIn, Pinterest, Instagram en Twitter waarmee je posts vooruit kunt plannen. Bij de gratis versie is het aantal posts dat je vooruit kunt plannen en het aantal toegestane accounts beperkt; bij de betaalde versie kun je helemaal losgaan qua aantal accounts en posts.
  • Hootsuite: heel volledige tool waarin je al je accounts (Instagram, Facebook, LinkedIn, Pinterest en Twitter) kunt beheren op één centrale plek. Hootsuite biedt meer geavanceerde opties dan de bovenstaande tools, zoals geavanceerde statistieken, maar daar is de prijs ook naar.

 

4. Neem ook Stories van tevoren op

Het lijkt misschien alsof de mensen die jij op Instagram volgt altijd op het moment zelf voor hun Stories-filmpjes gaan zitten, maar bij veel ondernemers en influencers is niets minder waar. De meeste mensen nemen hun Stories van tevoren op en plaatsen die op een bepaald moment.

Ook voor Stories geldt dus dat je prima op één dag alvast filmpjes voor een hele week kunt maken. Wissel desnoods van outfit of zorg voor verschillende achtergronden. Niemand die er erg in heeft dat jouw filmpje al vier dagen geleden is opgenomen.

5. Gebruik eventueel een autoresponder voor DM’s

Nu denk je misschien “Leuk, dat vooruitplannen van content! Maar hoe zit het met DM’s?” Je wilt je klanten liever niet een paar dagen of een week op een reactie laten wachten. Tegelijkertijd zit je waarschijnlijk liever niet aan het zwembad op vakantie bovenop je inbox.

Gelukkig bestaat ook daar iets handigs voor. Of nou, twee handigheidjes zelfs:

  1. Als je minder tijd kwijt wilt zijn aan DM’s beantwoorden, helpt het al als je DM’s vanaf één centrale plek beantwoordt. Dit kan bijvoorbeeld via de Business Suite-app van Facebook en Instagram. Je ziet dan je DM’s op je verschillende kanalen op één plek en kunt ze ook vanaf die ene plek beantwoorden. Dat scheelt veel tijd.
  2. Wil je even helemaal geen omkijken hebben naar DM’s? Stel dan een autoreply in voor bijvoorbeeld je DM’s op Instagram. Dat kun je bijvoorbeeld doen voor iedereen die buiten kantoortijden om een berichtje stuurt of tijdens je vakanties. Mensen krijgen dan automatisch een berichtje dat jij zelf hebt opgesteld. Daarin zet je bijvoorbeeld dat je zo snel mogelijk reageert en kun je mensen eventueel ook doorverwijzen naar bijvoorbeeld een freebie of een e-book. Op deze (Engelstalige) site lees je hoe je zo’n autoreply instelt.

 

6. Zichtbaar op social media blijven? Besteed je social media uit!

Wil je zeker weten dat er altijd iemand bovenop je social media zit, dat je optimaal zichtbaar bent – ook als jij er niet bent – en dat je posts ook nog eens ijzersterk zijn en bij je merk passen? Dan hebben we één gouden tip: besteed je social media uit.

Wij zetten er graag een team voor je op. Onze social-media-experts Sabine, Kylie en Kirsten kunnen voor jou een goede socialstrategie uitdenken die bij je merk past. Ook denken wij mee hoe je meer conversies behaalt én plannen we alle posts voor je in. Inclusief een pakkende caption, posts die bij je doelgroep passen en een account dat je meer traffic én meer bereik oplevert.

Wij nemen je dus alles uit handen: het schrijven en plannen van de posts, het uitdenken van de onderwerpen en het totale beheer. Zelfs de DM’s kunnen we voor je beantwoorden. Kortom: jij kunt met een gerust hart verder met ondernemen, terwijl je zeker weet dat jij altijd zichtbaar op social media bent. Niet met lukrake posts, maar met een strategie die wérkt.

Wil jij ook zichtbaar op social media zijn en blijven?

Ben jij er ook van overtuigd dat je veel uit social media kunt halen? En wil je weten hoe je nog meer behaalt met je social media zonder dat je er zelf úren aan hoeft te spenderen? Laten we een kop (digitale of echte) koffie drinken om te ontdekken hoe jij zichtbaar op social media kunt zijn zonder dat social media onderdeel zijn van jouw dagelijkse to-do-list?

Mail Sabine via sabine@syltsupport.nl voor antwoord op jouw social-vragen. Dan denkt ons team graag mee.  

Bekijk ook onze social-media-trainingen voor onder meer Instagram en LinkedIn. Daarin leer jij zelf hoe je social media effectief inzet voor jouw bedrijf.